لوگوی سورمه ای آمارفکت

آیا گواهینامه داشتن کافی‌ست؟ | مقایسه جالب قوانین رانندگی در ایران و جهان

رانندگی ایرانیان واقعاً افتضاح است؟

گواهینامه داشتن و قبولی در امتحانات گواهینامه رانندگی به معنی خوب بودن رانندگی نیست؛ (رانندگی ایرانی‌ها خیلی بده،) این جمله رو بارها و بارها از زبان خارجی‌ها شنیده‌ایم. آنقدر این جمله تکرار شده که دیگر از زبان خودمان هم شنیده می‌شود که بدترین رانندگی در جهان متعلق به ایرانیان است. ادعایی که اگر سر به خیابان‌های ایران بزنیم چندان دور از تصور نیز نیست. اما آمار درمورد این موضوع چه می‌گوید، آنچه آمار در دست دارد حاکی از آن است که تعداد جانباختپان ایرانی در صوانح جاده‌ای از میانگین جهانی این آمار بالاتر است.

قوانین رانندگی در ایران

برای رانندگی در ایران شما نیاز به یک مجوز تردد دارید که به اصطلاح گواهی‌نامه نامیده می‌شود، گواهی‌نامه رانندگی یک کارت است که تایید می‌کند شما آموزش‌های لازم برای رانندگی را گذرانده و قوانین را بلد هستید.

مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی

پیش از هرچیز متقاضی دریافت گواهی‌نامه رانندگی باید به سن مجاز که در ایران 18 سالگی است، رسیده باشد. برای مردان داشتن کارت پایان خدمت و یا گواهی‌های معافیت موقت یا دائم نیز لازم است. پس از آنکه متقاضی به سن قانونی و داشتن پایان خدمت دست یافت، باید مدارک مورد نیاز جهت ثبتنام در کلاس‌های آموزش رانندگی را به این مراکز تحویل دهد.

کلاس‌های آموزشی رانندگی در ایران به دو بخش شهری و آیین نامه تقسیم شده است. در کلاس‌های آموزش رانندگی شهری، با یک خودروی بهینه‌سازی شده که دارای پدال ترمز و کلاچ در سمت شاگر برای مربی است به متقاضی رانندگی را به صورت عمل آموزش می‌دهند. در این مرحله از آموز موارد مورد نیاز مانند به حرکت در آوردن خودرو، تکنیک‌های رانندگی، انواع دور زدن، انواع پارک کردن، کنترل خودرو، رانندگی در شب و روز و… توسط یک مربی با تجربه آموزش داده می‌شود.

آمار امروز را در آمارفک بخوانید

در کلاس‌های آیین نامه که در واقع کلاس‌های تئوری رانندگی است و خود به دو بخش فنی و آیین نامه تقسیم شده است به متقاضی آموزش‌های لازم جهت شناختن انواع تابلوها، قوانین و قواعد رانندگی در ایران را آموزش می‌دهند، همچنین در کلاس‌های فنی این بخش درمورد اصول فنی خودرو، سیستم های مختلف اعم از سیستم برق، سیستم بنزین، سیستم کنترل و سیستم سوخت رسانی و دیگر مسائل فنی درمورد خودرو آموزش داده می‌شود.

اتوبان

قبولی در امتحان رانندگی

دریافت گواهی‌نامه مستلزم قبولی در امتحان آیین نامه و قبولی در امتحان شهری است. قبولی در این دو امتحان که پس از پایان کلاس‌ها برگزار می‌شود مهر تایید بر شناخت شما از قوانین و رانندگی در ایران است. امتحان اول مربوط به رانندگی شهری و عملی است، در این امتحان که متقاضی در کنار یک سرهنگ راهنمایی و رانندگی به رانندگی می‌پردازد مهم‌ترین بخش پروسه دریافت گواهی نامه رانندگی است.

در این امتحان متقاضی باید تمام قواعد پیش از روشن کردن ماشین را رعایت کند و پس از روشن کردن خودرو به دستورات و آزمون‌هایی که سرهنگ راهنمایی و رانندگی مطرح می‌کند به درستی عمل کند. رعایت صحیح و بدون استرس مراحل نشان می‌دهد که متقاضی آموزش‌های گذرانده را به خوبی یادگرفته است و درصورت رد دوباره باید در مرحله بعدی آزمون شرکت کند، بر اساس کارنامه متقاضیان، سرهنگ راهنمایی و رانندگی می‌تواند دستور به برگزاری کلاس‌های بیشتر دهد و متقاضی موظف است آن دوره‌ها را بگذراند.

پس از قبولی در امتحان شهری گواهینامه، متقاضی باید در امتحان آئین نامه رانندگی نیز قبول شود، در این امتحان، متقاضی به سوالات مطرح شده در محل برگزاری امتحان پاسخ تستی یا تشریحی می‌دهد و چنانچه غلط‌های او کمتر از حدنساب باشد می‌تواند به مرحله بعدی امتحانات دریافت تصدیق برود.

در ادامه مراحل دریافت گواهینامه متقاضی باید معاینه پزشکی شود که شامل معاینه چشم، اعصاب، توانایی بدنی و… می‌شود، با تایید پزشک معتمد متقاضی می‌تواند تاییدنامه را به مرکز آموزش برده و منتظر دریافت گواهینامه خود از طریق پست باشد.

این تمام مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در ایران بود، اما چرا آمار تصادفات در کشور ما بالا است؟ نبود نظارت کافی و به‌صرفه بودن خلاف رانندگی از مهم‌ترین دلایل بد بودن رانندگی ایرانیان است.

بد بودن وضعیت رانندگی در ایران از دلایل تا راه چاره

نبود نظارت کافی به این معنی است که در محل‌های حساس همواره باید دوربین فعال وجود داشته باشد و یا افسران راهنمایی و رانندگی حاضر باشند تا از تخلف رانندگان جلوگیری شود. حضور مستمر و همیشگی افسران باعث می‌شئد تا رانندگان به وسوسه شدن برای میانبرزدن‌های غیرقانونی و یا تجاوز از سرعت قانونی صرفه نظر کنند.

از طرفی مطالعه آمار پایین تخلفات رانندگی در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد رعایت قوانین رانندگی نیاز به یک ژن خاص ندارد و در واقع همه جا قانون حرف اول و آخر را می‌زند. کشورهای اروپایی برخلاف ظاهر مدرنشان یک عامل خارجی برای رعایت قوانین رانندگی دارند و آن نیز جریمه‌های سنگین است.

جریمه‌های سنگین برای کوچک‌ترین خلاف‌های رانندگی باعث شده تا رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهایی که چنین شیوه‌ای را در پیش گرفته‌اند نهادینه شود. مطمئناً اگر هزینه کوچک‌ترین خلاف‌های رانندگی سنگین باشد و در اکثر مکان‌های حساس نظارت وجود داشته باشد هرگز شاهد بد بودن رانندگی ایرانیان نخواهیم بود.

تصادف

برخی از سختگیرانه‌ترین قوانین رانندگی در جهان

در ادامه به برخی از سختگیرانه‌ترین و عجیب‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر‌ها و کشورهای جهان می‌پردازیم.

کره شمالی

  • در این کشور همه اجازه داشتن گواهینامه و خودرو را ندارند
  • فقط ارتشی‌ها می‌توانند از بین خودروهای تعیین شده یکی را تهیه کنند
  • عدم وجود عکس رهبر این کشور در خودرو مجازات 5 سال زندان دارد
  • هرگونه موسیقی به غیر از موسیقی کره شمالی در خودرو مجازات 5 ماه حبس دارد
  • توقف در نزدیکی ساحل ممنوع است
  • برای رفتن یه شهر دیگر باید از دادگاه مجوز داشت

چین

  • تصادف با پاندا مجازات 1 سال ابطال گواهی نامه و پرداخت خسارت را به دنبال دارد
  • راننده مست باید 6 ساعت در کنار خیابان تابلوی من یک راننده مست هستم را به گردن بیاویزد
  • پرت کردن زباله از خودرو مجازات 15 روز پاکبانی را به همراه دارد

روسیه

  • رانندگی در مستی ابطال گواهینامه و 6 ماه محرومیت از رانندگی را به دنبال دارد
  • در صورت پرتاب زباله به بیرون خودرو تا 5 ماه خودرو توقیف می‌شود
  • درصورت برخورد با کلیسا راننده باید 10 روز نگهبان کلیسا باشد
  • درصورت نشاندن کودک بر صندلی جلو، راننده باید از ابتدا برای آزمون آئین نامه رانندگی ثبتنام کند و درصورت مردود شدن تا 5 ماه خودرو توقیف می‌شود و پس از آزمون مجدد گواهینامه زرد به راننده داده می‌شود
  • درصورت توقیف گواهینامه زرد، راننده تا 1 سال از رانندگی محروم می‌شود

ترکیه

  • 4 هزار لیر جریمه برای بیرون ریختن زباله از خودرو
  • فحاشی و دعوا در حین رانندگی ابطال 2 سال گواهینامه را به دنبال دارد
  • هزار لیر جریمه برای خوردن در حین رانندگی
  • 3 هزار لیر جریمه + توقیف 6 ماهه خودرو + ابطال 1 ساله گواهینامه برای راننده‌ای که برای خانم‌ها مزاحمت ایجاد کند

فرانسه

  • 800 یورو جریمه + 1 سال ابطال گواهی نامه + توقیف 2 ماهه خودرو درصورت داشتن روابط جنسی در خودرو
  • فرار از صحنه تصادف 1 سال زندان و 5 سال محرومیت از رانندگی به دنبال دارد
  • رانندگی بدون گواهینامه، 1 سال زندان و 10 سال محرومیت از رانندگی مجازات دارد
  • درصورت دودزا بودن خودرو گواهینامه رانندگی به مدت 6 ماه باطل می‌شود

انگلستان

  • بعد از یک بار تذکر؛ سال زندان برای راننده‌ای که در صحنه تصادف نزاع کند
  • درصورت تکرار ضمن 1 سال حبس، 4 سال محرومیت از رانندگی به دنبال دارد
  • هزار پوند جریمه برای راننده‌ای که کودک را بر صندلی جلو سوار کند

سوئیس

  • بیرون ریختن زباله از خودرو 1 سال محرومیت از رانندگی و سپس اقدام مجدد برای دریافت گواهینامه را در پی دارد
  • اگر راننده کودک را بر صندلی جلو سوار کند 1 ماه از حقوقش را باید به عنوان جریمه بپردازد
  • تجاوز بیش از 10 کیلومتر بر ساعت از سرعت تعیین شده در شهر جریمه 25 روز حقوق راننده و اقدام مجدد برای آزمون آئین نامه را به همراه دارد

این قوانین عجیب و سختگیرانه باعث شده تا نظم در کشورهای نام‌برده به استثنای کره شمالی، حاکم شود و به این ترتیب تفاوت فاحشی میان رانندگی ایرانیان و سایر کشورهای قانونمند ایجاد شود

حال برای بررسی و درک بهتر موضوع به آمار جانباختگان این کشورها در سال 2019 می‌پردازیم

کشورنرخ جانباختگان در هر 100 هزار نفر
چین17
روسیه12
ترکیه7
فرانسه5
انگلستان3
سوئیس2
ایران22
میانگین جهانی17

باتوجه به جدول بالا و آماری که آمارفکت از سایت آماری بانک جهانی به دست آورده است، ایران با 22 نفر جانباخته در هر 100 هزار نفر در سال 2019 از میانگین جانباختگان جهانی در صوانح رانندگی در این سال نیز آمار بیشتری دارد و باید درمورد رانندگی و قوانین آن در ایران بازنگری صورت بگیرد.

برای مشاهده نمودار آماری “آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای” کلیک کنید.