لوگوی سورمه ای آمارفکت

آمار تعداد مرگ ومیر ناشی از بلایای طبیعی در ایران (1900 تا 2010)

آمار تعداد مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی در ایران که از سال 1900 تا 2010 به صورت میانگین ده ساله به ثبت رسیده است نشان می‌دهد در بین بلایای طبیعی، تلفات ناشی از زلزله مرگبارتر از سایر بلایای طبیعی در کشور بوده است.

آخرین آمار را در آمارفکت بخوانید.

طبق آخرین آماری که آمارفکت از وبسایت آماری ourworldindata به دست آورده است؛ آمار تعداد تلفات ناشی از بلایای طبیعی در ایران از سال 1900 تا 2010 به صورت میانگین ده ساله به ثبت رسیده است. آمار موجود نشان می‌دهد بیشترین مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی در کشور به ترتیب مربوط به زلزله و سیل بوده است.

همچنین آمار حوادث نشان می‌دهد تعداد مرگ و میرهای ناشی از زلزله در کشور به طور چشمگیری بیش از مرگ و میرهای سایر بلایای طبیعی بوده است و مرگبارترین زلزله‌های کشور با تعداد 4,287 جان باخته در بازه‌ی زمانی 1990 تا 2000 به وقوع پیوسته‌ است.

ارقام ده ساله به عنوان میانگین سالانه در دوره ده ساله بعدی اندازه گیری می شوند. برای مثال ستون سال 1990 نشان دهنده تعداد افراد کشته شده در بلایای طبیعی از سال 1990 تا 2000 تقسیم بر تعداد سال (10) است.

بلایای طبیعی رویدادهایی با منشاء جوی، زمین شناسی و هیدرولوژیکی (مانند خشکسالی، زلزله، سیل، طوفان، رانش زمین) هستند که می‌توانند منجر به تلفات جانی، خسارت مالی و … شوند.

تقریباً سالانه 45000 نفر در سراسر جهان بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهند. در دهه دوم قرن 21، بلایای طبیعی به طور متوسط 0/1 درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است. افراد دارای سطح زندگی پایین اغلب در برابر بلایای طبیعی آسیب پذیرتر هستند.

ایران جزو کشورهای با آسیب پذیری بالا در جهان است. بیشترین بلایای طبیعی که کشور ما را در معرض خطر قرار داده اند شامل خشکسالی، سیل، زلزله، هجوم ملخ بوده که منجر به تلفات جانی و معیشتی و همچنین اختلال در اقتصاد شده اند. ایران یکی از زلزله خیزترین کشورهاست. تقریباً 77 درصد از مراکز شهری در مناطق پرخطر زلزله قرار دارند.

براساس آخرین گزارش منتشر شده از رتبه‌بندی استان‌های حادثه خیز از سوی سازمان مدیریت بحران کشور، استان‌های گیلان، گلستان، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان به‌عنوان 5استان در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی صدر جدول هستند. حوادث غیر مترقبه هرسال زندگی یک میلیون و 500هزار ایرانی را تحت تاثیر قرار‌‌‌ می‌دهد.

بلایای طبیعی در جهان

در تاریخ 22 دسامبر سال 1989 میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد دومین چهارشنبه ماه اکتبر را بعنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی اختصاص داد. این رویداد به مدت یک دهه به همین منوال برگزار گردید. نهایتا در 21 دسامبر 2009 این مجمع روز 13 اکتبر را رسما بعنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی اعلام نمود.

حوادث شدید آب و هوایی، به ویژه برای کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، طی ده سال آینده، قریب به اتفاق خواهد بود و لزوم اقدامات واقعی و سرمایه گذاری در کاهش اثرات  بلایا در جهت حمایت کافی و پایدار این کشورها می بایست در استراتژی‌های جهانی بیش از پیش لحاظ گردد. بر پایه اطلاعات ارائه شده، خسارات اقتصادی سالانه مرتبط با بلایای طبیعی در جهان حدود 50 تا 100 میلیارد دلار بر آورد شده و در بعضی سال ‌هانیز میزان خسارات ناشی از بلایای طبیعی در جهان بیش از 450 میلیارد دلار بوده است.

برای کسب اطلاعات و آمارهای بیشتر در حوزه‌ محیط زیست کلیک کنید.

آمارهای مرتبط:

آمار تعداد زلزله در کشورهای دارای بیشترین زلزله از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶

آمار میزان خسارت اقتصادی ناشی از زلزله در جهان

برای خواندن مقاله آمار کشته‌شدگان زلزله‌های مهیب در ایران و جهان کلیک کنید

نمای کلی آمار

بازه آماری

1900 تا 2010

تاریخ بروزرسانی

منبع

آمارهای مرتبط