لوگوی سورمه ای آمارفکت

آمار مهم‌ترین زندان‌های ایران | چه جرم‌هایی در ایران زندان دارد؟

زندان در قانون و اسلام

آمار زندانیان و زندان‌های ایران را که نگاه کنید متوجه اجرای عدالت و قانون در برابر بزهکاری می‌شوید. اگرچه زندان جایگاهی در دین مبین اسلام ندارد و در دین اسلام اشاره‌ای به قوانین زندان نشده است اما در قوانین جوامع بشری این مجازات جهت اصلاح فرد خطاکار تدارک دیده شده است.

از قدیم الایام یکی از مکان‌هایی که در جامعه بشری توسط حکومت‌ها ساخته و جا انداخته شده بود؛ زندان است، ندامتگاه در تصور مردم عامی مکانی مخوف، نمور و تاریک بوده که گناهکاران و بزهکاران را در آن نگهداری می‌کنند، در تمام ادوار گذشته، این حکومت‌ها بوده‌اند که با تعریف قوانین، تعیین می‌کردند چه رفتاری گناه شناخته می‌شود و چه کسانی باید در زندان نگهداری شوند تا به سزای اعمال خود برسند.

آمار دستگير شدگان در ارتباط با انواع مواد مخدر به تفکيک نوع جرم در سال‌های اخیر

زندان، افراد محکوم را از جامعه دور نگه می‌دارد تا آنان را اصلاح کند و برای زندگی سالم در جامعه آماده کند، اما گاهی این اتفاق رخ نمی‌دهد و فرد زندانی با واژه “زندانی” انس می‌گیرد و زندان را محلی برای یادگیری جرم‌های بیشتر قرار می‌دهد، فرهنگ زندگی و زندگی در آن را به حضور سالم و سازنده در جامعه ترجیح می‌دهد و به عبارتی جامعه ستیز می‌شود. این دسته از افراد هزینه‌های سنگینی بر دوش جامعه، خانواده و اطرافیانشان می‌گذارند.

زندان اوین

چه جرم‌هایی مجازات زندان دارند؟

در حال حاضر برای بیش از 700 مورد جرم، مجازات زندان تعریف شده است، این در حالی است که بسیاری از این موارد را می‌شود با مجازات‌های جایگزین، رفع و رجوع کرد.

هزینه‌های اقتصادی بالا نگهداری مناسب زندانیان، کمبود فضای مناسب برای اصلاح و تربیت زندانیان، نامناسب بودن شرایط بهداشتی، تقلب زندانیان و مصرف مواد مخدر در ندامتگاه و… از مواردی‌اند که قوه قضاییه و قاضیان را به سوی استفاده از روش‌های جایگزین سوق داده است.

ایران؛ رتبه دوم جهان در اعدام/چه جرم‌هایی در ایران اعدام دارند؟

از میان 700 مورد مجرمانه که مشمول مجازات زندان هستند 15.6 درصد از این حبس‌ها 3 الی 6 ماه و 30 درصد آن بین 6 ماه تا 2 سال حبس است. به موجب لایحه مجازات‌های جایگزین حبس برای جرم هایی که حداکثر 6 ماه حبس دارند و با توجه به این که آن جرم، جرم کوچکی باشد و استفاده از زندان توجیه نداشته باشد و فرد مجرم ظرفیت بازگشت به جامعه را داشته باشد، با تشخیص قاضی، به جای بازداشتگاه از مجازات جایگزین استفاده می‌شود.

آمار امروز را در آمارفکت بخوانید.

زندان رجایی شهر

چه کسانی به زندان می‌روند؟

بر اساس این لایحه به صلاح دید قاضی، می‌توان برای مجرم‌هایی که به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم شده‌اند از ندامتگاه یا مجازات‌های اجتماعی استفاده کرد، در این صورت قاضی اختیار دارد که زندان را برای مجرمینی که خطرناک هستند انتخاب کند و برای مجرمان نادم و ایمن از مجازات اجتماعی استفاده کند.

محرومیت از حقوق اجتماعی، دوره مراقبت، جزای نقدی روزانه و ارائه خدمات اجتماعی از جمله مجازات‌های اجتماعی هستند که در این لایحه پیشبینی شده‌اند.

آمار تعداد خبرنگاران بازداشتی

مهم‌ترین زندان‌های تهران کجا هستند؟

زندان‌های مهم تهران که می‌توان گفت به‌صورت دسته‌بندی شده بر اساس نگهداری مجرمین هستند به شرح زیر است.

  • بازداشتگاه اوین
  • زندان رجایی شهر
  • ندامتگاه تهران بزرگ
  • بازداشتگاه کهریزک
  • زندان ورامین یا ندامتگاه شهرری
  • زندان قزل حصار

آمار تعداد خبرنگاران بازداشتی

زندان اوین کجاست

بازداشتگاه اوین یکی از مشهورترین زندان‌های ایران است که به شهرت جهانی نیز رسیده است. این زندان در سال 1350 در منطقه خوش آب و هوای تهران ساخته شد. این ندامتگاه وسیع تا کنون افرادی مانند بابک زنجانی، مهدی هاشمی، حمیدرضا بقایی، سعید مرتضوی، محمدرضا رحیمی و … را در خود جا داده است.

در این بازداشتگاه برای بازداشت شدگان کارگاه‌های اشتغال مانند خیاطی، صنایع کامپیوتری، معرق کاری، مکانیک، موسیقی، تئاتر، الکترونیک و برق ساختمان، آرایشگری و … وجود دارد که توسط بنیاد تعاون زندانیان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان زندان‌ها برگزار می‌شود تا زندانیان پس از تحمل دوران محکومیتشان بتوانند کسب و کار و درآمد داشته باشند.

آمار آزادی مطبوعات در ایران

زندان رجایی شهر کجاست؟

زندان رجایی شهر یا زندان گوهردشت، در شهر کرج قرار دارد و زندانیان جرایمی مانند قتل، سرقت مسلحانه، جرایم خشن و در کل مجرمین خطرناک را در خود جای داده است.در این ندامتگاه دوره‌های سازش و صلح برگزار می‌شود که در طی آن قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در صدد هستند تا به زندانیان و خانواده‌هایشان کمک کنن تا فرد بتواند به جامعه برگردد.

در سال‌های اخیر موضوع انتقال این زندان به خارج از شهر مطرح شده بود. اما با مخالفت نماینده مجلس روبه‌رو شد و بحث جابه‌جایی این بازداشتگاه منتفی شد.

آمار جرایم مرتبط با الکل

ندامتگاه تهران بزرگ کجاست؟

ندامتگاه تهران بزرگ که به زندان فشافویه نیز معروف است در سال 1379 کلنگ زنی شد. ساخت و سازی صورت نگرفت، این ندامتگاه که در حسن آباد قم قرار دارد عنوان بزرگ‌ترین ندامتگاه کشور را به خود اختصاص داده. حدود 15 سال زمان برای ساخت و ساز این ندامتگاه که در واقع اردوگاهی برای محکومان مواد مخدر تهران و حومه است، صرف شده. فاز اول ندامتگاه تهران بزرگ آماده پذیرش شده است. برای ساخت این ندامتگاه از سال 1388 تا کنون حدود 100 تا 120 میلیارد تومان، پول صرف شده است.

آمار زندانیان مرتبط با مواد مخدر در سال ۱۳۹۴ به تفکیک استان

زندان کهریزک

در شهر سنگ، یکی از توابع شهر ری یک بازداشتگاه در دوره رئیس پلیس بودن قالیباف ساخته شد که تا سال 1388 ناشناخته بود. سال 1388 با بالا گرفتن اعتراضات، شهرت جهانی پیدا کرد.

در مرداد ماه سال 1388 محسن روح‌الامین، فرزند یکی از مسئولین، باعث انتقادات بسیار زیادی علیه این ندامتگاه شد. کار تا جایی بالا گرفت که مقام معظم رهبری دستور به تعطیلی این بازداشتگاه داد.

آمار جمعیت زندانیان در ایران و جهان

زندان  قرچک ورامین یا ندامتگاه شهر ری کجاست؟

در جاده قرچک به ورامین ندامتگاهی مخصوص زنان وجود دارد که جرائم عمومی دارند. این زنان به جرم قتل، سرقت، حمل و توزیع مواد مخدر و… در این ندامتگاه محبوسند. در این زندان کارگاه‌های اشتغالزایی مانند خیاطی، گلدوزی آرایشگری و… وجود دارد و زنان از این طریق می‌توانند برای خود درآمد داشته باشند. جرم اول در این ندامتگاه مواردی مربوط به مواد مخدر است. جرم دوم نیز سرقت است.  در این ندامتگاه برای زنانی که با فرزندانشان هستند امکانات ویژه‌ای مانند مهدکودک وجود دارد.

زندان زنان

زندان قزل حصار کجاست؟

این ندامتگاه که یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های ایرن است در کیانمهر کرج واقع و در سال 1343 احداث شد. این زندان که در واقع دو ندامتگاه شمالی (ندامتگاه مرکزی کرج) و ندامتگاه جنوبی (قزل حصار) است محل نگهداری متهمان مراجع قضایی شهرستان‌ها و استان تهران است.

آمار تعداد زندانیان در کشورهایی با بیشترین میزان زندانی

جرم‌هایی که باعث شده افراد در این ندامتگاه بزرگ محبوس شوند حکم‌هایی مانند حبس ابد، محکومان به اعدام، زندانیان سنگین مواد مخدر، زندانیان جرم‌های سبک مواد مخدر و جرایم سبک است.

طبق آماری که آمارفکت از وبسایت آماری ourworldindata به دست آورده است در قاره اروپا، کشور روسیه با داشتن 405 نفر در هر 100 هزار نفر، در قاره آمریکا کشور ایالات متحده با 655 نفر در هر 100 هزار نفر، در آفریقا کشور نامیبیا با داشتن 295 نفر در هر 100 هزار نفر و در آسیا کشور ترکمنستان با داشتن 552 نفر از هر 100 هزار نفر جمعیتش بالاترین میزان زندانیان در سال 2018 را داشتند. در این آمار ایران نیز با میزان 284 نفر در هر 100 هزار نفر آورده شده است. شما می‌توانید آمار و نمودار زندانیان جهان را در “آمار جمعیت زندانیان ایران و جهان” مشاهده کنید.