لوگوی سورمه ای آمارفکت

آمار ازدواج در ایران و جهان | عجیب‌ترین مراسم‌های عروسی در جهان

آمار ازدواج در ایران به تفکیک استان‌ها

آمار ازدواج در ایران در طیف مطلوبی قراردارد، سراسر سرزمین ایران اقوام مختلفی زندگی می‌کنند که پایبند به خانواده و ازدواج هستند. یکی از زیبایی‌های تفاوت فرهنگ‌های اقوام؛ تفاوت آداب و رسوم ازدواج است. آداب و رسوم در هر امری و در هر منطقه‌ای با دیگر مناطق و امور متفاوت است و ازدواج نیز یکی از اموری است که فرهنگ برگزاری و آداب و رسوم آن در هر جامعه‌ای اعم از کوچک یا بزرگ با دیگر جوامع متفاوت است.

برگزاری ازدواج و مراحل‌ آن شاید در نگاه اول و در کل به یک شیوه انجام شود اما در جزئیات و نحوه برگزاری آن تفاوت‌های بسیار زیادی در اقوام وجود دارد.

تحقیق درمورد ازدواج و نحوه برگزاری آن در مناطق مختلف ایران، شما را با مراسم‌های مختلف و جشن‌های متعددی آشنا می‌کند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور گسترده شده و زیبایی‌های کم نظیری دارند. در نواحی غرب ایران برای مراسم ازدواج چند روز پای کوبی و مراسم‌هایی مانند پرتاب کردن انار و سیب وجود دارد. در نواحی جنوبی ایران جشن‌ها با ساز و آواز خاص ملی و آتش بازی همراه است. این جشن‌ها در شرق کشور به صورت گردهمایی و جشن‌های دورهمی برگزار می‌شود. در شمال ایران نیز شاهد برگزاری چند روزه جشن ازدواج با استفاده از اِلِمان‌های طبیعت و طبیعتگردی، اسب سواری و اجرای آیین‌های سنتی هستنم.

آمار کشورهای دارای بالاترین نرخ ازدواج در سراسر جهان

بر اساس آماری که از مرکز آمار ایران به دست آمارفکت رسیده است، آمار ازدواج در ایران به تفکیک استان‌‎ها را در سال 1398 به این صورت بوده است.

از ابتدا تا انتهای مراسم‌ ازدواج در ایران

شاید یکی از طولانی‌ترین پروسه‌های ازدواج در جهان مربوط به ایران باشد، این پروسه به ترتیب در ادامه نوشته شده است.
  • خواستگاری
  • مراسم بله برون
  • مراسم عقد
  • مراسم پاگشا
  • خرید عروسی
  • مراسم جهازبران
  • مراسم حنابندان
  • جشن عروسی
  • مراسم پاتختی
  • مراسم مادرزن سلام
  • ماه عسل

مراسم خواستگاری: در این مراسم، دختر و پسر باهم آشنا می‌شوند، در روزگاران قدیم اینطور مرسوم بود که مادر دامان به همراه خواهرانش چند روز پیش از خواستگاری به منزل دختر می‌رفتند تا عروس آینده خود را پسند کنند، این مرحله که به مراسم دختر بینی معروف بود؛ امروزه تقریباً از چرخه ازدواج حذف شده است.

آمار ازدواج و طلاق در ایران

مراسم بله برون: در این مراسم که پس از پسندیدن یکدیگر دختر و پسر برگزار می‌شود، هدایایی اعم از یک قواره پارچه، یک انگشتر نشان و یک کله قند توسط خانواده پسر به عروس آینده اهدا می‌شود. در این مراسم قراردادهای نهایی مراسم‌ها، مقدار مهریه و تهیه جهیزیه بسته می‌شود.

 مراسم عقد: آمار ازدواج درواقع همین آمار عقد است، پس از جاری شدن خطبه عقد، دختر و پسر باهم محرم می‌شوند و تا زمان مراسم عروسی باهم رفت و آمد دارند و یکدیگر را ملاقات می‌کنند. در فاصله عقد تا عروسی، در اعیاد و مناسبت‌های مختلف داماد برای عروس هدایایی تهیه می‌کند و در مراسم‌ها به عروس خانم اهدا می‌کند.

مراسم پا گشا: مراسم پا گُشا یا به عبارتی پا گُشا کنان به مهمانی‌هایی گفته می‌شود که عروس و داماد برای اولین بار باهم دعوت می‌شوند. اقوام عروس و داماد، زوج تازه ازدواج کرده را دعوت می‌کنند و به آن‌ها هدایایی می‌دهند. این مهمانی‌ها به منظور گشودن پای عروس و داماد به منزل اقوام صورت می‌گیرد تا مراودات اجتماعی، آشنایی‌‎های اقوام و پیوند فامیل محکم‌تر شود.

آمار زنانی که قبل از 18 سالگی ازدواج کرده اند

خرید عروسی: در این مراسم عروس و داماد به همراه بعضی از خانم‌های اقوام به خرید می‌روند. انگشتر، لباس عروس، لوازم آرایش، آئینه و شمعدان و کت و شلوار دامادی در این مرحله خریداری می‌شود. این خرید معمولاً زمان‌بر است.

مراسم جهازبران: در این مراسم، چند روز قبل از عروسی و رفتن عروس به منزل خود، جهیزیه و اقلامی که توسط خانواده عروس خریداری شده است به منزل جدید عروس برده می‌شود و توسط خانم‌های فامیل عروس چیده می‌شوند.

حنابندان: این مراسم درواقع مراسم خداحافظی عروس با خانواده خود است و در آخرین روزی که عروس در منزل پدری اقامت دارد برگزار می‌شود. در این روز دوستان و دختران فامیل عروس او را به حمام می‌برند و سپس آرایش می‌کنند. در این جشن خانواده داماد با تهیه میوه و شیرینی، حنای تزیین شده را به منزل عروس می‌برند و بر دستان عروس حنا می‌بندند.

مراسم عروسی: عروسی را می‌توان تشریفاتی و مجلل‌ترین مراسم دوران ازدواج خواند، در این مراسم که با جشن، فیلمبرداری عروسی و پایکوبی همراه است عروس به خانه داماد می‌رود تا زندگی تازه‌ای را آغاز کند.

بعد از پایان مراسم عروسی عروس و داماد به منزل پدر عروس می‌روند تا پدر دست آن‌ها را به دست یکدیگر بگذارد و برایشان دعای خیر کند.

مراسم پاتختی: مراسم‌های ازدواج در ایران بعد از عروسی به پایان نمی‌رسد، مراسم پاتختی بلافاصله بعد از عروسی یا فردای عروسی برگزار می‌شود، در این مراسم عروس را روی یک صندلی می‌نشانند و اقوام درجه برای وی هدیه میاورند.

مادرزن سلام: این مراسم نیز یکی از مراسم‌های ازدواج است که صبح فردای عروسی، داماد به منزل پدر عروس برای دستبوسی مادرزن می‌رود و بابت عقد و سپردن دختر به او تشکر می‌کند.

آمار ازدواج در ایران-مقایسه میزان طلاق با ازدواج

ماه عسل: شاید یکی از خاطره انگیزترین اتفاقات ازدواج ماه عسل باشد، در این مراسم که در واقع اولین سفر دو نفره عروس و داماد است، هدف اصلی از این سفر شناخت بیشتر یکدیگر و آشنایی با خلق و خوی همدیگر است. نام ماه عسل از افسانه‌های کهن سرزمین ما گرفته شده است؛ گفته می‌شود در چهارهزار سال پیش پدران عروس‌ها برای دامادان خود یک نوشیدنی که از عسل ساخته شده بود تهیه می‌کردند، دامادها تا یک سال نباید به جنگ می‌رفتند و وظایف سنگین اجتماعی بر عهده آن‌ها گذاشته نمی‌شد، از این رو به این دوران ماه عسل گفته شد.

می‌توانید آمارهای اجتماعی را اینجا ببینید.

آمار ازدواج در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر

عجیب‌ترین مراسم ازدواج در کشورهای جهان

برخی کشورها رسم خواصی برای این مراسم ندارند و برخی کشورها مراسم‌های عجیب و غریبی دارند که در ادامه برخی از عجیب ترین مراسم های عروسی در جهان آورده شده است.

ازدواج در اسکاتلند

در اسکاتلند عروس و داماد را با باقی مانده غذا حسابی کثیف می‌کنند؛ تخم مرغ، ماهی و غذاهای آبکی از محبوبترین ابزار هستند!آبکی اتز

ازدواج در فیجی

در برخی مناطق این کشور رسم است که داماد باید گردنبندی از دندان‌های نهنگ تهیه کند و به خانواده عروس هدیه کند!

ازدواج در چین

در چین دوستان عروس یک دیوار می‌سازند و داماد برای ثابت کردن اینکه عروس را دوست دارد باید با دست خالی دیوار را خراب کند!

ازدواج در موریس

در جزیره موریس برخلاف دیگر نقاط جهان عروس نباید لاغر باشد بلکه باید تا قبل از مراسم عروسی در موریس او را حسابی چاق کنند تا در چشم خانواده داماد عزیز شود.

ازدواج در کره جنوبی

شاید برای مهاجرت به کرده جنوبی به فکر ازدواج در کره افتاده باشید اما باید بدانید در این کشور یک روز قبل از عروسی داماد را با قورباغه، ماهی و چوب می‌زنند تا قدرت داماد ثابت شود!

ازدواج در فرانسه

یکی از چندش‌انگیزترین ازدواج های جهان مربوط به ازدواج در فرانسه است، در این مراسم عروس و داماد باید از آب توالت بنوشند، این کار گرچه با توالت تمیز و نو انجام می‌شود اما چیزی از چندش‌انگیز بودن آن کم نمی‌شود.

هر کشور نسبت به فرهنگ اجتماعی که دارد مراسم‌های مختلفی برای برگزاری عروسی ترتیب داده است اما با توجه به موارد بالا می‌توان گفت یکی از زیباترین مراسم‌های ازدواج در جهان مربوط به ایران است، با این حال در امر ازدواج در کشور شاهد پدیده کودک همسری هستیم که متاسفانه اغلب به جدایی می‌انجامد؛ شما می‌تواندی آمار کودک همسری در ایران را اینجا ببنید.

طبق آماری که آمارفکت از سایت statista تهیه کرده است، کشورهای دارای بالاترین نرخ ازدواج در سراسر جهان در سال 2018 به این ترتیب قرار دارند.