آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (سال 1402)

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در سالنامه آماری گزارش عملکرد تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران در سال‌ 1402 منتشر شده است نشان داده است که در سال 1402 فدراسیون روسیه بیشترین میزان ارزش واردات و صادرات را در بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته است.

آخرین آمار را در آمارفکت بخوانید.

طبق آخرین آماری که آمارفکت از وب‌سایت سازمان توسعه تجارت ایران به دست آورده است؛ آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حاکی از آن است که در سال 1402 فدراسیون روسیه با میزان واردات 1,691 میلیارد ریال و میزان ارزش صادرات 946 میلیارد ریال بیشترین میزان ارزش واردات و صادرات را در بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته است.

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داده است که فدراسیون روسیه: ارزش صادرات ایران به روسیه 946 میلیارد ریال و ارزش واردات از این کشور 1,691 میلیارد ریال بوده است، که منجر به تراز تجاری منفی 745 میلیارد ریالی می‌شود. این تراز تجاری منفی نشان‌دهنده واردات بیشتر از صادرات به روسیه است. این وضعیت نیازمند بررسی دقیق‌تر و تلاش برای بهبود تراز تجاری از طریق افزایش صادرات به روسیه و کاهش واردات است.

قزاقستان: ارزش صادرات ایران به قزاقستان 215 میلیارد ریال و ارزش واردات از این کشور 63 میلیارد ریال بوده است، که منجر به تراز تجاری مثبت 152 میلیارد ریالی می‌شود. این تراز تجاری مثبت نشان‌دهنده موفقیت ایران در صادرات به قزاقستان و توانمندی در تأمین نیازهای این کشور است. قزاقستان به عنوان یکی از بازارهای مهم صادراتی ایران به شمار می‌رود.

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داده است که بلاروس: ارزش صادرات ایران به بلاروس 20 میلیارد ریال و ارزش واردات از این کشور 59 میلیارد ریال بوده است، که منجر به تراز تجاری منفی 39 میلیارد ریالی می‌شود. این تراز تجاری منفی نشان‌دهنده واردات بیشتر از صادرات به بلاروس است. برای بهبود این وضعیت، باید راهبردهایی برای افزایش صادرات به بلاروس و کاهش وابستگی به واردات از این کشور تدوین شود.

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داده است که ارمنستان: ارزش صادرات ایران به ارمنستان 410 میلیارد ریال و ارزش واردات از این کشور 45 میلیارد ریال بوده است، که منجر به تراز تجاری مثبت 365 میلیارد ریالی می‌شود. این تراز تجاری مثبت نشان‌دهنده روابط تجاری قوی و موفقیت ایران در بازار ارمنستان است. ارمنستان به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم ایران، نقش مهمی در افزایش صادرات ایران دارد.

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داده است که قرقیزستان: ارزش صادرات ایران به قرقیزستان 78 میلیارد ریال و ارزش واردات از این کشور 6 میلیارد ریال بوده است، که منجر به تراز تجاری مثبت 72 میلیارد ریالی می‌شود. این تراز تجاری مثبت نشان‌دهنده موفقیت ایران در صادرات به قرقیزستان و توانمندی در تأمین نیازهای این کشور است.

آمار ارزش صادرات و ورادات ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان داده است که ایران با کشورهای قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تراز تجاری مثبتی دارد که نشان‌دهنده موفقیت در صادرات به این کشورها و توانمندی در تأمین نیازهای آنها است.

در مقابل، ایران با روسیه و بلاروس تراز تجاری منفی دارد. تراز تجاری منفی با روسیه به میزان 745 میلیارد ریال و با بلاروس به میزان 39 میلیارد ریال نشان‌دهنده واردات بیشتر از صادرات به این کشورها است. برای بهبود وضعیت تجاری با کشورهای دارای تراز تجاری منفی، باید بر افزایش صادرات و کاهش وابستگی به واردات تمرکز شود. این امر می‌تواند از طریق توسعه تولیدات داخلی، بهبود کیفیت محصولات صادراتی، و افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این کشورها محقق شود.

برای کسب اطلاعات و آمارهای بیشتر در حوزه‌ تجارت و کسب و کار کلیک کنید.

آمارهای مرتبط:

آمار ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۹

آمار میزان ارزش ریالی واردات ایران

آمار میزان ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۸

نمای کلی آمار

بازه آماری

1402

تاریخ بروزرسانی

دانلود فایل Excel

آمارهای مرتبط