آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت (سال 1402)

آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت که در سالنامه آماری گزارش عملکرد تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران در سال‌ 1402 منتشر شده است نشان داده است که سال 1402 بیشترین تراز تجاری مثبت را در بین شرکای ایران، کشور عراق داشته است.

آخرین آمار را در آمارفکت بخوانید.

طبق آخرین آماری که آمارفکت از وب‌سایت سازمان توسعه تجارت ایران به دست آورده است؛ آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت حاکی از آن است که در سال 1402 کشور عراق بیشترین تراز تجاری را در بین شرکای ایران در سال 1402 داشته است. این کشور در سال 1402 با تراز تجاری 8634 بیشترین تراز تجاری را در بین شرکای تجاری ایران داشته است.

تراز تجاری یک کشور نمایانگر تفاوت بین ارزش صادرات و واردات آن کشور است. در سال 1402، ایران با برخی کشورها تراز تجاری مثبتی داشته است، به این معنا که ارزش صادرات ایران به این کشورها بیشتر از ارزش واردات از آنها بوده است. در این تحلیل، به بررسی کشورهای با بیشترین تراز تجاری مثبت می‌پردازیم.

آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت نشان داده است که در صدر فهرست، عراق با تراز تجاری مثبت 8634 قرار دارد که نشان‌دهنده حجم بالای صادرات ایران به این کشور است. پس از آن افغانستان با تراز تجاری مثبت 1828 در جایگاه دوم قرار دارد. پاکستان با تراز تجاری مثبت 1405 در رتبه سوم قرار گرفته است. این ارقام نشان می‌دهند که ایران در زمینه صادرات به این کشورها موفقیت قابل توجهی داشته است.

آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت نشان داده است که آذربایجان با تراز تجاری مثبت 577 و عمان با تراز تجاری مثبت 560 در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این ارقام نیز بیانگر تعاملات تجاری قابل توجه ایران با این کشورها هستند. اندونزی و ترکمنستان نیز به ترتیب با تراز تجاری مثبت 532 و 407 در این فهرست قرار دارند.

از دیگر کشورهایی که ایران با آنها تراز تجاری مثبت داشته است می‌توان به ارمنستان با 364، تایلند با 264 و هند با 259 اشاره کرد. این کشورها نیز از جمله مقاصد صادراتی مهم ایران در سال 1402 بوده‌اند.

آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت نشان داده است که همچنین ازبکستان با تراز تجاری مثبت 210، تاجیکستان با 186، کویت با 174، غنا با 161 و قزاقستان با 152 از دیگر کشورهایی هستند که ایران در تعاملات تجاری با آنها تراز تجاری مثبتی داشته است.

آمار شرکای ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت نشان داده است که ایران توانسته است در سال 1402 با تعدادی از کشورها تراز تجاری مثبتی داشته باشد که این امر بیانگر قوت صادراتی ایران به این کشورها است.

تراز تجاری یک شاخص اقتصادی است که تفاوت بین ارزش صادرات و واردات یک کشور را نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، تراز تجاری بیانگر این است که آیا یک کشور بیشتر از آنچه که وارد می‌کند، کالا و خدمات صادر می‌کند یا برعکس.

برای کسب اطلاعات و آمارهای بیشتر در حوزه‌ تجارت و کسب و کار کلیک کنید.

آمارهای مرتبط:

آمار ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۹

آمار میزان ارزش ریالی واردات ایران

آمار میزان ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۸

نمای کلی آمار

بازه آماری

1402

تاریخ بروزرسانی

دانلود فایل Excel

آمارهای مرتبط