آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی (سال 1402)

آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی که در سالنامه آماری گزارش عملکرد تجارت خارجی سازمان توسعه تجارت ایران در سال‌ 1402 منتشر شده است نشان داده است که در سال 1402 بیشترین واردات در این سال بین ایران و کشور امارات متحده عربی بوده است.

آخرین آمار را در آمارفکت بخوانید.

طبق آخرین آماری که آمارفکت از وب‌سایت سازمان توسعه تجارت ایران به دست آورده است؛ آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی حاکی از آن است که در سال 1402 واردات ایران از امارات متحده عربی بیش از 20 میلیون دلار رسیده است.

امارات متحده عربی (43%):
امارات متحده عربی با سهم 43 درصدی از واردات بخش پتروشیمی به ایران، بزرگترین مبدا وارداتی است. این درصد بالا نشان‌دهنده روابط تجاری قوی و حجم بالای تبادلات تجاری در حوزه پتروشیمی بین دو کشور است. نزدیکی جغرافیایی، تسهیلات بندری و حمل و نقل، و توافقات تجاری ممکن است از عوامل کلیدی این حجم بالای واردات باشد.

چین (24%):
آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی نشان داده است که چین با سهم 24 درصدی دومین مبدا بزرگ واردات پتروشیمی به ایران است. این سهم قابل توجه نشان‌دهنده توانمندی چین در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و همچنین روابط تجاری قوی بین ایران و چین است. قیمت‌های رقابتی، کیفیت محصولات، و حجم بالای تولیدات پتروشیمی در چین از عوامل مهم این سهم بالا هستند.

ترکیه (11%):
آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی نشان داده است کهترکیه با سهم 11 درصدی سومین مبدا بزرگ واردات پتروشیمی به ایران است. نزدیکی جغرافیایی و روابط تجاری گسترده بین دو کشور از عوامل مهم این سهم وارداتی هستند. ترکیه نیز دارای صنایع پتروشیمی قوی و متنوع است که می‌تواند نیازهای ایران را تأمین کند.

جمهوری کره (5%):
جمهوری کره با سهم 5 درصدی از واردات پتروشیمی به ایران نقش مهمی دارد. صنایع پیشرفته و تکنولوژی بالای کره در تولید محصولات پتروشیمی و همچنین روابط تجاری مناسب با ایران از عوامل این سهم وارداتی هستند.

سایر کشورها (13%):
سایر کشورها مجموعاً 13 درصد از واردات پتروشیمی به ایران را تشکیل می‌دهند. این گروه شامل کشورهای متعددی است که به صورت پراکنده و در حجم‌های کمتر محصولات پتروشیمی را به ایران صادر می‌کنند.

آلمان و گرجستان (هر کدام 2%):
آمار مبادی برتر وارداتی به ایران بخش پتروشیمی نشان داده است کهآلمان و گرجستان هر کدام با سهم 2 درصدی واردات پتروشیمی به ایران نقش کوچکی دارند. آلمان با فناوری پیشرفته و گرجستان با روابط تجاری مناسب با ایران می‌توانند نیازهای خاصی را در حوزه پتروشیمی تأمین کنند.

نتیجه‌گیری

داده‌های واردات پتروشیمی به ایران نشان‌دهنده تمرکز بالای واردات از امارات متحده عربی، چین و ترکیه است. این تمرکز نشان‌دهنده روابط تجاری قوی و نیازهای بالای ایران به محصولات پتروشیمی از این کشورها است. سایر کشورها نیز به میزان کمتری در واردات پتروشیمی به ایران نقش دارند، اما همچنان تأمین‌کنندگان مهمی هستند. روابط تجاری، نزدیکی جغرافیایی، کیفیت و قیمت محصولات از عوامل کلیدی در تعیین مبادی وارداتی پتروشیمی به ایران هستند.

برای کسب اطلاعات و آمارهای بیشتر در حوزه‌ تجارت و کسب و کار کلیک کنید.

آمارهای مرتبط:

آمار ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۹

آمار میزان ارزش ریالی واردات ایران

آمار میزان ارزش دلاری واردات ایران به تفکیک ماه در سال ۱۳۹۸

نمای کلی آمار

بازه آماری

1402

تاریخ بروزرسانی

دانلود فایل Excel

آمارهای مرتبط