لوگوی سورمه ای آمارفکت

آزادی و اثرات آن را بشناسید | ایران چقدر آزادی دارد؟

آزادی و انواع آن

آمار درمورد آزادی چه می‌گوید: آزادی یکی از اولین حقوق انسانی در تمام جوامع بشری است، آزادی مهم‌ترین فاکتور یک جامعه برای افراد حاضر در آن است اما پیش از هر تعریفی باید به این نکته توجه کرد که آزادی را نباید با ولنگاری و بی بندوباری اشتباه گرفت.

این عنصر با همه خوبی‌هایی که دارد، در یک محدوده قرار می‌گیرد، محدوده‌ای به نام قانون. این قانون است که اجازه نمی‌دهد افراد بیش از حقوقشان در جامعه رفتار کنند، این اتفاق می‌تواند تبعات سنگینی به دنبال داشته باشد. برای مثال شما در جامعه آزاد هستید تا در محدوده‌ای که به عرف جامعه، سنت، اعتقادات و جسم و روح دیگران صدمه وارد نکنید رفتار کنید.

آمار زندانیان کشورهایی که بیشترین زندانی را دارند

آزادی در واقع همان چیزی است که هر موجود زنده‌ای را به تکاپو می‌اندازد و برای داشتنش حاضر است از هرچیزی بگذرد. پرنده‌ای را تصور کنید که در یک قفس با بهترین شرایط و غذاها نگهداری می‌شود. اما با همه این‌ها، لحظه‌ای از فکر فرار و آزاد بودن در طبیعتی که شاید تا مدت‌ها غذا برای خوردن پیدا نکند و دائماً خطراتی او را تهدید کنند، دست نمی‌کشد. این یک تعریف بسیار پیش پا افتاده از آزادی بود، آزادی در ساده تعریفش به معنی عدم اجبار در هر مبحثی است. این واژه مقدس که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام درمورد آن فرموده است: «وَ لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّا ـ بنده‌ غیرخودت مباش؛ خدا تو را آزاد آفریده است.» تعریف بسیار گسترده‌ای دارد.

آمار امروز را در آمارفکت بخوانید.

آزادی اجتماعی

آزادی اجتماعی و  آزادی مدنی به انسان کمک می‌کند تا خودش باشد و تظاهر و خودنمایی نکند، دنیا بدون آزادی بیان، آزادی رفتار و آزادی اندیشه بسیار تاریک و غیر قابل اعتماد می‌‍شود. در واقع آزادی به ما کمک تا در اظهار نظرها، تفکر، تصمیمگیری و انتخاب راه زندگی، همانگونه که واقعاً هستیم عمل کنیم و بدون نقاب در جامعه حضور داشته باشیم. با هر کسی که مورد پسند ماست معاشرت کنیم و زندگی منحصر به فرد خود را بسازیم. در مقابل این امکان به اطرافیان نیز داده می‌شود که برای معاشرت ما را انتخاب کنند یا خیر.

آمار تعداد زندانیان در کشورهایی با بیشترین میزان زندانی

مزایای آزادی اجتماعی

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جهان؛ آزادی است. این فاکتور بسیار با ارزش، از ما انسانی پایبند به اصول انسانیت می‌سازد. همین یک تعریف کوتاه بیانگر اهمیت بالای این واژه است.

آزادی مزایایی به شما می‌دهد که در طول زندگی بسیار اثرگذار خواهد بود و در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شما یک حق اولیه طبیعی دارید تا همانی باشید که می‌خواهید
  • آزادی برای شما یک زندگی طولانی و شاد به ارمغان می‌آورد
  • آزادی به شما این امکان را می‌دهد که خودتان برای زندگیتان انتخاب و تصمیمگیری کنید
  • آزادی به شما حق بیان آزاد می‌دهد
  • شما حق دارید مورد تبعیض از هر نوعی قرار نگیرید

آمار چک های برگشتی پنج سال اخیر + همراه با نمودار

آزادی اجتماعی اعتمادساز است

اعتمادسازی در جامعه یکی از اثرات بسیار مهم آزادی رفتاری است. وقتی شما همانگونه که واقعاً هستید، رفتار کنید و به عقاید و رفتار دیگران احترام بگذارید؛ شبکه‌ای از یک اجتماع آزاد شکل می‌گیرد که اعتماد را می‌سازد. در این شبکه اگر فردی رفتار نامناسبی داشته باشد، دیگر افراد جامعه این حق را دارند که انتخاب کنند با او مراوده داشته باشند یا نداشته باشند. در نهایت این فرد خود را تنها و طرد شده می‌بیند و در صدد تغییر اخلاقیات نامناسبش برمی‌خیزد و خود را تغییر می‌دهد تا مورد اعتماد جامعه قرار بگیرد و یا فرد محیط حضورش را تغییر می‌دهد.

آزادی در اینترنت؛ رتبه ایران در آزادی اینترنت چند است؟

آزادی در کار و شغل نیز همین وضعیت را ایجاد می‌کند، شما برای اینکه یک کارفرما و رهبر توانا باشید نیاز دارید تا اعتماد کارکنانتان را جلب کنید. این در حالی است که کارکنان شما باید احساس خوشاندی از همکاری با شما داشته باشد.

این درمورد کار شما نیز صدق می‌کند، در شغلی که آزادی عمل نداشته باشید نمی‌توانید احساس خوشاندی داشته باشید، برای اعتماد به خود و دیگران در محل کار نیاز است تا افراد راه‌های جدید را امتحان کنند و در این مسیر بتوانند اشتباه داشته باشند تا تجربه‌های جدیدی را کسب کنند.

آزادی انتخاب

هر انسانی در زندگی انتخاب‌هایی دارد که باید درمورد آن‌ها تصمیمگیری کند و این اجتناب ناپذیر است، شما باید برای تحصیل، شغل، نوع لباس، خریدهای مختلف و… انتخاب کنید. در یک جامعه آزاد شما این حق را دارید تا مطابق با میلتان تا حدی که به دیگران و عرف جامعه صدمه وارد نشود از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید. همه انسان‌ها علایق متفاوتی دارند و هر انسانی یک مسیر شخصی منحصر به فرد دارد. این مسئولیت شخصی هر فرد است که تصمیم بگیرید چه کاری انجام دهد، چه کاری می خواهد داشته باشد، به کجا می خواهد برود و چگونه می خواهد زندگی کند. در جامعه آزاد هیچ فشاری برای انتخاب‌های افراد نباید وجود داشته باشد و هر فرد می‌تواند انتخاب‌هایی را در چهارچوب قوانین داشته باشد.

اینترنت در ایران؛ از ادعاها و اما و اگرها تا واقعیت

آزادی سیاسی

آزادی سیاسی در مفهوم، ارتباط تنگاتنگی با آزادی مدنی، آزادی حقوق بشر و آزادی اقتصادی دارد. اگرچه در عمل و در نگاه اول کاملاً جداگانه و مستقل از هم به‌نظر برسند اما همه آزادی‌ها سرمنشائی جز سیاست ندارند. این نوع از آزادی می‌تواند دیگر آزادی‌ها را بیشتر و یا محدودتر کرد.

سیاست به تعیین قانون و نحوه برخورد با ناقضان آن، میزان آزادی جهانی  و میزان آزادی جامعه را تعیین می‌کند. آزادی سیاسی در جوامع دموکراتیک از حمایت قانونی و قانونگذار برخوردار است.

آمار شاخص جهانی شکاف جنسیتی

آزادی و رفاه سیاسی

اگرچه آزادی سیاسی و آزادی اقتصادی به دور از همبستگی کامل هستند اما تاریخ نشان می‌دهد که این دو از یکدیگر حمایت می‌کنند. آزادی سیاسی اغلب پایه‌ای را می‌گذارد که آزادی اقتصادی و در نتیجه رفاه را می‌توان بر اساس آن بنا کرد. برای مثال، یک حاکمیت قانونی که به حقوق مالکیت هنری احترام می‌گذارد را وضع می‌کند. این اتقاف برای هنرمندان آزادی اقتصادی به همراه دارد چراکه حاکمیت قراردادها را اجرا می‌کند و ناقضان قراردادها و فروشندگان غیرقانونی را مجازات می‌کند. این شرایط اغلب در کشوری وجود دارد که در آن، انتخابات آزاد و مشارکت فعال رای دهندگان، تضمین می کند که صاحبان مناصب دولتی به منافع عمومی پاسخ می‌دهند.

آمار استفاده کنندگان اینترنت در ایران

یک جامعه آزاد نیاز دارد برای بقا و ادامه فعالیت‌هایش از مشارکت مدنی بهره ببرد؛ آزادی سیاسی برای جامعه از همین نقطه آغاز می‌شود. این عنصر به شهروندان یک ملت این توانایی را می‌دهد تا برای مشارکت آزادانه در روند سیاسی، آزادی داشته باشند. آزادی سیاسی همچنین هم آزادی اکثریت برای نفوذ و هدایت سیاست‌های جامعه در همه‌پرسی‌ها و رفراندوم ها و هم آزادی اقلیت‌های سیاسی برای دفاع علنی از مواضع خود را شامل می‌شود. در واقع این موارد همان عدم اجبار و اعمال زور در حقوقی مانند آزادی مطبوعات، آزادی اندیشه و آزادی بیان می شود.

آمار آزادی مطبوعات در ایران

اگر اقلیت‌ها و افراد جامعه، اعم از اقلیت‌های دینی، سیاسی، فکری و… به هر دلیلی احساس کنند که قربانیان عدم وجود آزادی سیاسی در جامعه خود هستند و مشارکت آن‌ها در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و… اثر و خواهانی ندارد؛ توانایی‌ها، استعدادها، خلاقیت و مهارتشان را صرف جامعه نمی‌کنند و رفته رفته عرصه را به خود تنگ می‌بینند و به فکر مهاجرت و ترک جامعه خود می‌افتند.

آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران

قانون، آزادی، خوشبختی

شادی و حال خوب انسان‌ها به انتخاب‌هایی که می‌توانند داشته باشند بستگی دارد، آزادی برای خوشبختی ما مهم است چراکه به ما امکان می‌دهد انتخاب‌هایی داشته باشیم که ما را خوشحال می‌کند و به ما فرصت می‌دهد اشتباه کنیم و از آن‌ها درس بگیریم.

آمار مشارکت سیاسی مردم در ایران

قانون در واقع چهارچوبی است که بین آزادی و ولنگاری مرز ایجاد می‌کند، آزادی با تمام دست آوردهایی که دارد پایبند خط قرمزهایی مستحکم است و به هیچ کس اجازه فراتر رفتن از آن را نمی‌دهد، قانون همان خطوط قرمز است، این قانون است که تعیین می‌کند افراد جامعه چقدر اجازه دارند آزاد باشند، چقدر مطبوعات و اینترنت آزاد باشد و تا چه میزان افراد جامعه اجازه آزادی سیاسی داشته باشند. این قوانین که اکثراً بر اساس منافع اجتماعی تنظیم و اجرا شده است، از جامعه مراقبت می‌کند تا افرادش ضمن داشتن آزادی به دیگران آسیب وارد نکنند.

آمار مشارکت در انتخابات مجلس ایران

برخی کشورها قوانین سختگیرانه‌ و محدودکننده‌ای دارند که به موجب آن آزادی کمتری در جامعه‌شان دیده می‌شود، بر اساس آماری که آمارفکت از وب سایت آماری ourworldindata به دست آورده است آزادی جامعه ایرانی ربته 2 از 10 را در جهان در سال 2021 دارد. شما می‌توانید برای بررسی این آمار، مشاهده نمودار و مقایسه آمارها بر “آمار آزادی بیان ایران در سال‌های اخیر” کلیک کنید.