لوگوی سورمه ای آمارفکت

10 زن نابغه ایرانی | زنی که سرنوشت دانش آموزان دختر ایرانی را نجات داد!

آمار دانش آموزان دختر در کشور بیانگر تحول در دیدگاه و فرهیختگی جامعه است. دانش آموزان دختر ایرانی بارها ثابت کرده‌اند در علم آموزی و بهره‌برداری از آن چیزی از پسران کم ندارند و چه بسا در برخی موارد موفق‌تر نیز عمل کرده‌اند.

آمار باسوادی جمعيت ۶ ساله و بيشتر در ایران

تاریخچه مدرسه دخترانه

‌آموزش دیدن دختران در ایران از تابوهای قدیمی جامعه ایران بوده است. افراد جامعه به دختران اجازه آموزش دیدن نمی‌دادند آن هم به دلایل نامعقول.

بیشترین دلیلی که دختران از آموزش محروم بودند این بوده که آن‌ها باید آماده خانه‌داری و همسرداری می‌شدند و جامعه قدیمی ایرانی این موضوع را از یادگیری سواد مهم‌تر می‌دانست. در واقع دختران فقط حق یادگیری خانه‌داری و امثال آن را داشتند و افراد جامعه شرکت کردن دختران در کلاس‌های درس را نوعی سرشکستگی می‌دانستند.

آمار جمعیت زنان بدون تحصیلات

سیستم آموزشی آن دوران که به مکتبخانه‌ها محدود می‌شد و برای دوران بسیار طولانی کوچک‌ترین تغییری نکرده بود، تنها منبع آموزش بود که همه دختران اجازه حضور در مکتب را نداشتند.

آمار دانش آموزان دختر

این روند تا میانه دوران قاجار ادامه داشت تا اینکه در همان روزگاران تغییرات اساسی در سیستم آموزشی ایران صورت گرفت، در دوران مردسالار قاجار سهم زنان و دختران از سیستم نوظهور آموزشی همچنان در اقلیت قرار داشت و خبری از آموزش گسترده برای دختران ایران  نبود.

آمار نرخ باسوادی جوانان (جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال)

در آستانه مشروطه و روزهایی که اولین سنگ بنای آموززثیزِژآموزش و پرورش گذاشته می‌شد، دختران برای حضور مستقیم و غیر مستقم در جامعه و سیستم آموزشی تلاش بسیار زیادی کردند. در این بازه زمانی، زنان ایرانی منتظر کمک‌های دولتی نماندند و خودجوشانه اقدام به تاسیس مدارس دخترانه، مراکز بهداشتی درمانی و کانون‌های تعلیم و نگهداری کودکان بی سرپرست زدند.

آمار زنان ۱۵ تا ۱۹ سال بدون تحصیلات

پس از انقلاب مشروطه؛ مشروطه خواهان سه موضع مختلف در برابر آموزش دختران گرفتند؛ دسته اول نمایندگانی بودند که معتقد بودند دختران نباید تعلوم مدرن ببینند و اینگونه آموزش برای دختران جایز نیست و آن‌ها باید همان دروس ابتدایی مکتبخانه را فرا بگیرند. دسته دوم افرادی بودند که اعتقاد داشتند، دختران باید علومی را یاد بگیرند که به اصطلاح به دردشان بخورد. بر این اعتقاد بودند که دختران باید ضمن یادگیری خواندن و نوشتن، بایستی مطالبی همچون تربیت اطفال و خانه‌‏داری و حفظ مراتب ناموس و شرف و بعضی از علوم مقدماتی را که به اخلاق معاش و معاشرت با خانواده مربوط است، یاد بگیرند.

آمار دانش آموزان پایه ابتدایی دختر ایرانی از ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۷

اما دسته سوم نمایندگان که اعضای حزب دموکرات «فرقه اجتماعیون عامیون» و اکثراً رجال منوّرالفکر بودند؛ آموزش را برای دختران واجب می‌دانستند و محدودیتی برای آموزش به آن‌ها قائل نبودند و در تلاش بودند تا قوانینی قرار دهند که دختران حتی مجبور به حضور در کلاس درس باشند.

برای دیدن همه آمار اجتماعی کلیک کنید.

مدرسه دخترانه قدیمی

تغییر مسیر سرنوشت ناموس مملکت

اولین مدرسه رسمی دخترانه در ایران به نام دبستان دخترانه دوشیزگان توسط یک بانوی روشن فکر زمانه به اسم بی‌بی استرآبادی در سال 1285 هجری شمسی تاسیس شد. تنها چهار روز پس از تاسیس بود که این اقدام با مخالفت شدید حکومت روبه‌رو شد تا جایی که قصد تخریب کامل مدرسه را داشتند. شکایت‌های بی‌بی راه به جایی نداشت تا پس از به توپ بستن مجلس، با تقاضای تاسیس مدرسه بی‌بی موافقت شد، مشروط بر آنکه دختران فقط ۴ تا ۶ سال در مدرسه تحصیل کنند و کلمه «دوشیزه» نیز از تابلو مدرسه حذف شود.

آمار مخارج دولت برای آموزش در ایران

بی بی خانم

به این ترتیب مدرسه ناموس به مدیریت طوبی آزموده در سال 1324 هجری قمری، با نگاه به تجربیات مدرسه دوشیزگان و با سازگار کردن برنامه‌های درسی با عرف و اعتقادات جامعه مانند تدریس قرآن و برپایی مجالس روضه، بدون مشکل خاصی شروع به فعالیت کرد.

امروزه آمار دختران محصل در دوره ابتدایی در کشور از مرز 50 درصد گذشته و این آمار هرسال رو به افزایش است.

داغترین آمار را در آمارفکت ببینید.

10 نفر از زنان موفق ایرانی

آمار زنان موفق ایرانی نشان می‌دهد، دانش آموزان دختر ایرانی اگرچه روزگار سخت و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند اما در نهایت با افتخار و اقتدار پرچم خود را به سرمنزل مقصود رسانده‌اند. از این زنان موفق ایرانی می‌توان به این 10 نفر اشاره کرد:

  • مریم میرزاخانی
  • پردیس ثابتی
  • انوشه انصاری
  • ترانه رضوی
  • آلینوش طریان
  • فریناز کوشانفر
  • مونا جراحی
  • آزاده تبازاده
  • ماریا خرسند
  • مینو اخترزند

آمار شاخص نابرابری جنسیتی در ایران

مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی یکی از ستارگان درخشان و ماندگار آسمان علم ریاضیات است، او که در سال 1356 به دنیا آمد، اولین دانش آموز دختر ایرانی بود که توانست به تیم ملی المپیاد ریاضی راه پیدا کند. او توانسست در دوران دانش آموزی دوبار مدال طلای پیاپی جهانی را کسب کند.

از افتخارات مهم این دانشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • جایزه تحقیقاتی Clay سال ۲۰۱۴
  • یکی از ده شخصیت مهم نشریه نیچر در سال ۲۰۱۴
  • برگزیده جامعه فیلسوفان آمریکا در سال ۲۰۱۵
  • جایزه آکادمی ملی علوم سال ۲۰۱۶

پردیس ثابتی

ثابتی در سال 1354 در تهران متولد شده است، او امروز استاد مرکز زیست شناسی تکاملی هاروراد است، وی در سال 2007 به عنوان یکی از هشت نابغه‌ای که زندگی بشر را متحول می‌کنند انتخاب شد و همچنین یکی از 100 زن نابغه جهان است.

آمار سرانه مطالعه و موضوعات مورد مطالعه ایرانیان

انوشه انصاری

ایرانیان انصاری را با سفر 9 روزه به فضا می‌شناسند اما موفقیت‌های او بسیار بیشتر از یک مسافر فضا است، وی در سال 1345 در مشهد متولد شد، او دارای دو مدرک کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک و ستاره شناسی است و موسس چند شرکت ارزشمند مانند فناوری ارتباط از راه دور تله کام بوده است.

ترانه رضوی

در حالی که سالانه میلیون‌ها رزومه برای شرکت گوگل ارسال می‌شود، این شرکت از ترانه رضوی دعوت به همکاری کرده است. این پزشک ایرانی از معدود افرادی است که گوگل سلامت کارکنانش را به دست آنها سپرده است.

آمار میانگین سال‌های تحصیل در مقایسه با سال های مورد انتظار تحصیل در مدرسه

آلینوش طریان

آلینوش طریان در سال 1299 در خانواده ارمنی در تهران متولد شد. وی با داشتن پدر و مادری که از مترجمان حرفه‌ای آثار فارسی به ارمنی بودند، فرهیخته بار آمد، او با گذراندن دبیرستان وارد دانشگاه تهران شد و رشته فیزیک را برگزید. طریان بعد از چهار سال با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در آنجا با دختر ماری کوری آشنا شد، وی دوران دوستی با دختر کوری را بهترین روزهای عمرش یاد می‌کرد.

وی پس از دریافت مدرک دکترا در ۱۳۳۷ و با رد پیشنهاد تدریس در سوربن به ایران بازگشت تا در دانشگاه تهران به تدریس بپردازد. او خانه خود را به دانشجویان بی بضاعت داد و کتابخانه شخصی‌اش را به کتابخانه ملی اهدا کرد.

طریان از پایه‌گذاران اخترفیزیک، نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی و نخستین تلسکوپ خورشیدی ایران است و به خاطر خدمات ارزنده‌اش به عنوان «مادر نجوم ایران» شناخته می شود.

آمار مدارس دارای دسترسی به اینترنت

فریناز کوشانفر

این محقق برجسته در سال 1355 در تهران چشم به جهان گشود و دوران دبیرستان را در دبیرستان فرزانگان و کارشناسی برق را در دانشگاه شریف گذراند. از افتخارات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایزه مخترع جوان سال دانشگاه MIT در ۲۰۰۸
  • انتخاب شدن به عنوان یکی از نخبگان علوم جدید و مهندسی در سال ۲۰۱۱
  • دریافت عنوان یکی از ۳۵ مخترع برتر جوان دنیا

آمار درخواست ثبت اختراع در ایران

مونا جراحی

پروفسور مونا جراحی در سال 1355 در تهران به دنیا آمد، وی تصحیلات خود را در دانشگاه شریف با رشته برق گذراند، وی اکنون یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان و محققان ارشد دانشکده علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک تراهرتز دانشگاه میشیگان است که جایزه‌های بسیاری را در عرصه علوم و تحقیق از مراکز مهم جهانی دریافت کرده است.

آزاده تبارزاده

در سال 1346 در تهران متولد شد و دست روزگار او را در حالی که تنها 21 سال داشت به کسب عنوان معاون پژوهشی گروه شیمی دانشگاه کالیفرنیا رساند. تبارزاده در  ۱۹۹۹ هم بالاترین نشان افتخار اعطا شده توسط دولت ایالات متحده به دانشمندان و مهندسان به نام «جایزه ریاست جمهوری» را دریافت کرد.

مقاله “آمار سرانه مطالعه ایرانیان عجیب اما واقعی-از نیم دقیقه تا ۸ ساعت در ماه” را اینجا بخوانید

ماریا خرسند

شهر ساری در سال 1336 شاهد تولد دختری بود که روزگاری، شکل ارتباطات و انتقال داده‌ها را تغییر می‌دهد. خرسند پس از ورود به شرکت سونی اریکسون فناوری نوینی را اختراع و ارائه کرد؛ بلوتوث. او از سال 2001 میلادی ریاست بخش لایسنس تکنولوژی اریکسون را بر عهده داشته و در کمپانی OMX مدیرعامل کمپانی اریکسون و شرکت dell بوده است. او در حال حاضر هم مدیریت تولید سخت‌افزار شرکت دل در سوئد را بر عهده دارد.

آمار میانگین قد زنان بر اساس سال تولد

مینو اخترزند

مینو اخترزند، یکی دیگر از زنان موفق ایرانی است که ستاره موفقیت‌های او در سوئد روشن شده است. او متولد سال 1335 است و از 17 سالگی به سوئد مهاجرت کرده است. عضو هیئت رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم است و یکی از طلایی‌ترین نشانه‌های قرار گرفتن او در لیست زنان موفق کسب نشان ممتاز افتخاری بی بی خشت در سال 2008 است.

دانش آموزان دختر ایرانی بارها ثابت کرده‌اند هرجا که نیاز به نمایش توانایی‌های علمی و اقتصادی باشد، توانایی میدان‌داری بی‌نظیری دارند، طبق آماری که آمارفکت از پژوهشکده آکسفورد به دست آورده است را می‌توانید در “آمار دانش آموزان پایه ابتدایی دختر ایرانی از ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۷” ببینید